FRANSIZ YENİ DALGASI ÜZERİNE-GODARD
Bir
Garip Haftasonu
Klasik anlatıda ana karakterlerin iyi ve ahlaklı insan
olması beklenir.Sinemanın büyük kitleler tarafından izlenildiği düşünürsek
genellikle ana karakterlerin topluma rol model olacak kişiler olması beklenir.
Fransa Yeni Dalga Akımın’ın en önemli yönetmenlerinden Godard, klasik film
anlatım(geleneksel dramatik anlatım ) kurallarını reddeder ve epizodik bir
anlatım ile filmlerini kayda alır.Olayların kronolojik olarak sıralanmadığı ve
dönemin toplumsal ve siyasal sorunlarına da ışık tutan bu akım
filmlerinde,olaylar seyirciye parça parça anlatılır.Seyirciden film esnasında
tamamlanması beklenir.Sesler ve mekanlar gerçek yaşamdan yansıtılır.Bu bakımdan
The Weekend(1967) bir anti-dramatik yapım olarak değenlendirilir.
Yeni akım özelliği taşıyan ‘The Weekend ‘ de ise gerçek hayatta karşılaşabileceğimiz
kötü,bencil,vurdumduymaz ,katil ve yamyam özelliği taşıyan insanların başrol
olarak karşımıza çıkar.Masalda yaşayan bir dünya yerine ,her an tehlikeler ile
karşılaşabileceğimiz bir dünyanın da tasviri yapılır.
The Weekend
üzerine ;
‘The
Weekend’,Roland ve Corinne çiftinin babalarından kalan mirası almak üzere
çıktıkları yolculuk esnasında başından geçenleri anlatır. Ama nasıl bir çift
?Toplumun tüm kurallarını hiçe sayan,kendi arzularını tatmin etmek için yaşayan
haz odaklı bu çift,öncelikle yolculuğa çıkmadan yaptıkları trafik kazası ile
kusurlu olmalarına rağmen olay yerinden ayrılırlar.Yolculukları esnasında ters
şeritten yola devam etmeleri toplum tarafından korna ve bağırışlarla karşılanır.Bu
davranışları, içinde bulundukları kaos ortamını daha içinden çıkılmaz hale
getirmiştir.
Yine yolculuk boyunca sık sık trafik kazalarına denk
gelmemiz bize film boyunca kaos ortamının sürekli varlığını hatırlatır .
Corinne ve Roland (Karakter analizi)
Rolan ve Corinne’in araçlarının takla atması sonucu
verdiği tepkiler olağandışıdır. Corinne’in kaza sonucu ‘Hermes’ çantası için ağlaması ve çığlık
atması anormal bir tepkidir.İlerleyen sahnelerde Corinne’in çığlığını tecavüze uğradığı bölümde de görürüz. Tecavüz
ve Hermes markalı çantanın yanmasını eşit tutmaktadır. Corinne’ın film boyunca
cinselliğini kullanarak avantaj elde etmeye çalıştığına şahit oluruz.Örn;Ekmek
yemek için işçinin onu öpmesini teklif etmesini kabul etmesi,otostop çekerken bacaklarını
kullanması vb.(Sosyolojik-Feminizm bakımından)
Roland ve Corinne’ın ilişkileri evlilik ile kutsanmasına
rağmen birbirlerine sadakat ile bağlı değildir.Çift ,başkaları ile ilişkilerini
paylaşır. Corinne’in tecavüzü esnasında ise Roland tepkisiz kalır. Roland’ın
hippie grup tarafından öldürülmesi Corinne için bir anlam ifade etmez.(Sosyolojik-feminizm bakımından)
Roland ise film boyunca ağzında sigara ile yolculuk
yapar..Esnemesi dışında ağzından sigarayı düşürmeyen Roland’ın Oral Dönemde
takılı kaldığını düşünebiliriz.Bu dönemi sıkıntılı geçiren bireylerin sigara
bağımlısı,bencillik ve çok konuşma gibi ağız hareketlerini sürekli tekrar
ettiği bilinmektedir. (Psikanalitik -Freud)
Renkler(Mizansen okuması-eleştirisi)
Auteur Yönetmen Godard’ın film esnasında renklere
başvurduğu söylenebilir. Renkleri bir anlatım biçimi olarak kullanan yönetmen;
sarı,kırmızı,mavi renkleri aktif olarak kullanır. Film esnasında kaza yapan
arabaların ve kötü mizaçlı karakterlerin üzerinde görürüz.Bize sonraki sahneler
için fikir verir
Kırmızı:Aşk ve sevgi rengi olarak da
bilinen kırmızı,duyguları harekete geçirme anlamına gelir.Bunun yanında
vahşet,kan ve şiddet anlamına gelir.
Mavi: Özgürlüğü ve sakinliği temsil eder.Huzur ve dinginliğin rengidir.Yönetmen bu rengi kullanarak, kaos ortamından izleyiciyi alarak dinginleşmesini sağlar.
Yeni Dalga yapımlarının ortak özelliğinden biri
de ideoloji olarak seyirciye bir mesaj vermektir.The Weekend ise bu
mesajı,Afrikalı ülkelere uygulanan Faşizm üzerinden anlatır.Afrikalı ve Arap
karakterlerin kameraya bakarak konuşması ise Dördüncü Duvarın Yıkıldığı
anlardandır.
Post a Comment