FRANSIZ YENİ DALGASI ÜZERİNE-GODARD

 


Bir Garip Haftasonu

Klasik anlatıda ana karakterlerin iyi ve ahlaklı insan olması beklenir.Sinemanın büyük kitleler tarafından izlenildiği düşünürsek genellikle ana karakterlerin topluma rol model olacak kişiler olması beklenir.

Fransa Yeni Dalga Akımın’ın en  önemli yönetmenlerinden Godard, klasik film anlatım(geleneksel dramatik anlatım ) kurallarını reddeder ve epizodik bir anlatım ile filmlerini kayda alır.Olayların kronolojik olarak sıralanmadığı ve dönemin toplumsal ve siyasal sorunlarına da ışık tutan bu akım filmlerinde,olaylar seyirciye parça parça anlatılır.Seyirciden film esnasında tamamlanması beklenir.Sesler ve mekanlar gerçek yaşamdan yansıtılır.Bu bakımdan The Weekend(1967) bir anti-dramatik yapım olarak değenlendirilir.

Yeni akım özelliği taşıyan ‘The Weekend ‘ de ise  gerçek hayatta karşılaşabileceğimiz kötü,bencil,vurdumduymaz ,katil ve yamyam özelliği taşıyan insanların başrol olarak karşımıza çıkar.Masalda yaşayan bir dünya yerine ,her an tehlikeler ile karşılaşabileceğimiz bir dünyanın da tasviri yapılır.

 

The Weekend üzerine ;

 ‘The Weekend’,Roland ve Corinne çiftinin babalarından kalan mirası almak üzere çıktıkları yolculuk esnasında başından geçenleri anlatır. Ama nasıl bir çift ?Toplumun tüm kurallarını hiçe sayan,kendi arzularını tatmin etmek için yaşayan haz odaklı bu çift,öncelikle yolculuğa çıkmadan yaptıkları trafik kazası ile kusurlu olmalarına rağmen olay yerinden ayrılırlar.Yolculukları esnasında ters şeritten yola devam etmeleri toplum tarafından korna ve bağırışlarla karşılanır.Bu davranışları, içinde bulundukları kaos ortamını daha içinden çıkılmaz hale getirmiştir.

Yine yolculuk boyunca sık sık trafik kazalarına denk gelmemiz bize film boyunca kaos ortamının sürekli varlığını hatırlatır .

 

Corinne ve Roland (Karakter analizi)

Rolan ve Corinne’in araçlarının takla atması sonucu verdiği tepkiler olağandışıdır. Corinne’in kaza sonucu  ‘Hermes’ çantası için ağlaması ve çığlık atması anormal bir tepkidir.İlerleyen sahnelerde Corinne’in çığlığını  tecavüze uğradığı bölümde de görürüz. Tecavüz ve Hermes markalı çantanın yanmasını eşit tutmaktadır. Corinne’ın film boyunca cinselliğini kullanarak avantaj elde etmeye çalıştığına şahit oluruz.Örn;Ekmek yemek için işçinin onu öpmesini teklif etmesini kabul etmesi,otostop çekerken bacaklarını kullanması vb.(Sosyolojik-Feminizm bakımından)

Roland ve Corinne’ın ilişkileri evlilik ile kutsanmasına rağmen birbirlerine sadakat ile bağlı değildir.Çift ,başkaları ile ilişkilerini paylaşır. Corinne’in tecavüzü esnasında ise Roland tepkisiz kalır. Roland’ın hippie grup tarafından öldürülmesi Corinne için bir anlam ifade etmez.(Sosyolojik-feminizm bakımından)

Roland ise film boyunca ağzında sigara ile yolculuk yapar..Esnemesi dışında ağzından sigarayı düşürmeyen Roland’ın Oral Dönemde takılı kaldığını düşünebiliriz.Bu dönemi sıkıntılı geçiren bireylerin sigara bağımlısı,bencillik ve çok konuşma gibi ağız hareketlerini sürekli tekrar ettiği bilinmektedir. (Psikanalitik -Freud)

Renkler(Mizansen okuması-eleştirisi)

Auteur Yönetmen Godard’ın film esnasında renklere başvurduğu söylenebilir. Renkleri bir anlatım biçimi olarak kullanan yönetmen; sarı,kırmızı,mavi renkleri aktif olarak kullanır. Film esnasında kaza yapan arabaların ve kötü mizaçlı karakterlerin üzerinde görürüz.Bize sonraki sahneler için fikir verir

Kırmızı:Aşk ve sevgi rengi olarak da bilinen kırmızı,duyguları harekete geçirme anlamına gelir.Bunun yanında vahşet,kan ve şiddet anlamına gelir.



 




Mavi: Özgürlüğü ve sakinliği temsil eder.Huzur ve dinginliğin rengidir.Yönetmen  bu rengi kullanarak, kaos ortamından izleyiciyi alarak dinginleşmesini sağlar.








SARI:Dikkat çekme özelliği ile bilinen bu renk ,sevinç ve keyif verir.Bununla birlikte ihaneti,önyargı,çapkınlığı da simgeler.




İdeoloji

Yeni Dalga yapımlarının ortak özelliğinden biri de ideoloji olarak seyirciye bir mesaj vermektir.The Weekend ise bu mesajı,Afrikalı ülkelere uygulanan Faşizm üzerinden anlatır.Afrikalı ve Arap karakterlerin kameraya bakarak konuşması ise Dördüncü Duvarın Yıkıldığı anlardandır.  

 

 


Hiç yorum yok