Poetika - Aristoteles

 



📚Poetika-Şiir Sanatı Üzerine

Yazar:Aristoteles

🦩🦩🦩

Aristoteles, "Poetika" adlı eserinde sanat hakkında düşüncelerini bir bütün olarak sunar. Şiir Sanatı ile ilgili kuramları içerir ve tarihte 'Sanat'ı araştırması bakımından 'ilk' eser olma özelliği taşır.

Katıldığım film atölyesi @filmokuru vesilesi ile hayatıma  giren bu eseri sizler için derlemeye çalıştım 🤭 Peki ne anlatır Poetika?

Aristoteles, şiir sanatın ortaya çıkmasında en önemli nedenin 'taklit(mimesis) olduğunu söyler. Mimesis, doğa ve insan davranışının sanatta  ve edebiyatta taklide dayanan temsilidir. Aristoteles ise sanatın aslında bir' doğanın taklidi' olduğu fikrini savunur



Tragedya, başta doğaçlamalardan oluşur ancak zamanla değişerek kendi doğasını kazanır ve özünü bulur. Tragedya, eserde seyirciye 'katharsis' yaşatmalıdır.Sanat felsefesinin bu terimini tarihte ile kez kullanan yine Aristoteles'tir. "Katharsis" terimi  'arınma' anlmaına gelir . Tragedya, acıma ve korku yoluyla bu duygulardan bir arınma aracı olarak kullanılır.Bu bakımdan tragedya seyircide bir 'katharsis' yaşatmalıdır.(seyiricde bir etki bırakmalıdır)Tragedya, soylu ve tamamlanmış bir eylemi içermelidir. Parça - bütün ilişkisinin birbirini tamamlamalıdır.Zenginleştirilmiş bir dile sahip olmalıdır(ritim,ezgi).Eylemlerin, yaşamın bir taklidiği olduğu için gerçekçi olmalıdır (gerçek değil. Gerçek olma tarihin özelliğidir) ✌🏻

Öykü ise tragedyanın ruhudur. İki önemli  unsuru vardır. 1)Baht dönüşleri 2)Tanımlama

🦩🦩🦩

Destan ve tragedya birçok ortak yöne (mimesis vb) sahip olsa da bariz farkları vardır. Destan bir anlatıdır. Daha uzun bir zaman dilimini içerir/içerebilir. (İlyada, Odysseia gibi)

🦩🦩🦩

Bu postu hazırlamak tam 3 günümü aldı. 100 sayfa olmasına rağmen birçok araştırma yapmak durumda kaldım. Dokuz Eylül Üniversitesi kaynaklarını araştırıp, bu konuda seminerleri dinledim.Bu gerekliliğin en önemli sebebi ise 'Poetika' nın kaybolmuş mısralar içermesiydi. Okurken kopmalar yaşadım. @işbankası yayınları bu sorunu ortadan kaldırmak için kitap sonlarında 'açıklama' bölümleri hazırlaması bana yardımcı oldu. 

Ben okurken yeni bilgiler edindim.Tragedya, destan gibi eserleri okumayı sevenler için en önemli kaynak kitabı olan bu eseri sizlere öneriyorum. 🙋🏻‍♀️


Sevgiler  🦩


#bookstagram #kitap #okudumokuyun #book #aristoteles #poetika #felsefe


Hiç yorum yok